Szalagparancsok kihagyása
Ugrás a fő tartalomhoz
Feljebb
Bejelentkezés
HU | EN

Magyar Gáz Tranzit ZRt.

Skip Navigation Links.
  • Naptár
Skip Navigation LinksGáz Tranzit > Főoldal > Sajtószoba > Hírek

Hírek

A magyar és a szlovák miniszterelnök kapcsolta össze a két ország földgázhálózatát
2014.03.28.

Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke és Robert Fico, a Szlovák Köztársaság miniszterelnöke adta át az első közép-európai észak-déli gázfolyosó fontos részét képező magyar-szlovák összekötő földgázvezetéket. A vezeték létesítését a két érintett ország, valamint az Európai Unió is kiemelt fontosságúként kezeli, az EU a régió ellátásbiztonságát jelentősen növelő beruházáshoz vissza nem térítendő támogatást is biztosított.

A két nemzet példaértékű együttműködésével épült földgázfolyosó révén új gázforrások is elérhetővé válnak a régió piacai számára, így a vezeték jelentősen hozzájárul Közép-Európa energetikai ellátásbiztonságának növeléséhez, az ellátási útvonalhálózat diverzifikálásához, az egyoldalú gázfüggőség csökkentéséhez. A beruházás nagyban hozzájárul Magyarország regionális tranzitszerepének erősítéséhez, valamint a hazai gáztárolók hatékonyabb kihasználásához is.
A két ország miniszterelnöke az interkonnektor leglátványosabb elemének tekinthető szadai kompresszorállomáson megtekintette a turbokompresszorokkal felszerelt üzemcsarnokot, majd ünnepélyesen átadták a két ország gazdasági kapcsolatait és ellátásbiztonságát tovább erősítő földgázvezetéket. A magyar-szlovák gázvezeték a tervezett uniós szintű észak-déli gázfolyosó fontos elemeként összeköttetést biztosít a nemzeti földgázvezeték rendszerek között Lengyelországtól Horvátországig.
Az új, kétirányú, magyar-szlovák nagynyomású összekötő földgázszállító vezeték összesen 111 kilométer hosszú – ebből 92 km magyar területen, míg 19 km szlovák területen fut – és az éves szállítási kapacitása szlovák-magyar irányban 500.000 m³/h (~4 milliárd m³/év) magyar-szlovák irányban pedig 200.000 m³/h (~1,6 milliárd m³/év). A vezeték a magyar földgázszállító vezetékrendszert köti össze a szlovák vezetékrendszerrel, két végpontja Vecsés, illetve a szlovákiai Felsőzellő (Veľké Zlievce).
Az új határkeresztező kapacitás előmozdítja a gázpiac likviditását és a közép-európai régió gázellátásának jövőbeli biztonságát, így a magyarországi import földgázvezetékek kapacitásának mintegy 10-15 százalékát tudja biztosítani. Ezzel és a hazai földgáztárolók üzemeltetésével egy esetleges útvonal korlátozás esetén is biztosíthatók a hazai igények. Igény szerint a későbbiekben lehetőség van a kapacitások és a tranzitlehetőségek további növelésére.
A kivitelezés során az átlagosan 17 méter hosszú, 800 milliméter átmérőjű csőszálakat a nyomvonal mentén, a terepi viszonyoknak megfelelően hajlították, hegesztették és fektették árokba, majd takarták be a nyomáspróba után. A gázvezeték 38 utat, köztük autópályát, 6 gyorsforgalmi utat, 8 vasúti pályát és 5 folyót keresztez, ezek közül kiemelkedik a két nemzet határfolyója, az Ipoly. Európai szinten is jelentősnek mondható, 624 méter hosszú horizontális irányított fúrással keresztezték az Ipoly folyót és a mellette lévő Kürtős patakot, majd a magyar oldalon kifektetett, már összehegesztett, csővezetékszakaszt egyben húzták be szlovák oldalról a furatba. 
---            
A 2011 januárjában megkötött magyar-szlovák kormányközi megállapodást követően a Magyar Gáz Tranzit ZRt. és szlovák partnere, az Eustream a.s. 2012. május 17-én kötött Közös Beruházási Megállapodást a projekt 2015-re történő kereskedelmi forgalomba állításáról, valamint rögzítették annak feltételrendszerét és műszaki paramétereit. A beruházás teljes összege mintegy 150 millió euró, ebből mintegy 27 millió eurót az Európai Unió finanszíroz az Európai Energiaügyi Gazdaságélénkítő Program keretében. A Magyar Fejlesztési Bank Zrt. mint az MFB Invest Zrt. tulajdonosa vesz részt a beruházás finanszírozásában. Ennek részeként 2012 júliusában az Európai Beruházási Bank (EIB) 75 millió eurós hitelszerződést kötött az MFB-vel. Az MFB a teljes összeget továbbította a projekttársaságnak.
A Magyar Gáz Tranzit ZRt. 2013 nyarán kapta meg az építési engedélyt, ezzel megindulhatott az Európa földgáz ellátásbiztonságát szolgáló Észak - Dél gázkorridor fontos szakaszának építése, amellyel Magyarország teljesíti az EU energiaellátás biztonsági stratégiájában kiszabott feladatát. A műszaki átadást követően a vezeték teljes hosszán várhatóan 2014 júliusában kezdődhet meg a tesztüzem, majd ennek végeztével 2015 elején a kereskedelmi üzem. 2013 végén a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal meghatározta a magyar-szlovák összekötő földgázszállító vezeték magyar szakaszára vonatkozó szállítási kapacitás díját és a szállítási forgalmi díjat, amely alapján indulhat a kapacitáslekötések meghirdetése.
A Magyar Gáz Tranzit ZRt. 2012. január 1-jével, az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt.-ből való kiválással jött létre két milliárd forintos alaptőkével a magyar-szlovák gázvezeték projekt megvalósításának céljából. A Társaság két meghatározó tulajdonosa, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. és az MFB Invest Zrt. azonos arányú tulajdoni hányaddal rendelkezik. A társaság feladata a Magyarország és a közép-európai régió energiabiztonságát növelő összekötő földgázszállító vezeték magyar szakaszának megépítése és üzemeltetése, mely során minden piaci résztvevő számára biztosítja a hálózatához való diszkriminációmentes és tisztességes hozzáférést.

Aktuális